Gå til sidens hovedinnhold

Derfor havarerte helikopteret ved Tau i 2019

Statens havarikommisjon har konkludert med hva som skjedde på Veland.

For abonnenter
(Sandnesposten)

Etter det fartøysjefen forklarte, stoppet han helikopteret opp i lav hover med nesen pekende sørover. Med vind fra sørvest ville vinden truffet helikopteret skrått fra høyre. Vinden kan således ha ført nedgående luftstrømmer fra hovedrotoren skrått bakover til venstre mot halerotoren.

– Dette kan forstyrre og ødelegge luftstrømmen omkring halerotoren slik at han mister effekt. Dersom halerotoren ikke gir tilstrekkelig kraft, vil helikopteret begynne å rotere mot venstre.

– Erfaring tilsier at det vanligvis må blåse meir enn fem km/t for at dette fenomenet skal oppstå.

Vurderingen

Da helikopteret begynte å rotere mot venstre, kom halerotoren igjen inn i stabil luft og fartøysjefen klarte å stoppe rotasjonen.

– Havarikommisjonen mener at et tilsvarende tap av effekt fra halerotoren skjedde da fartøysjefen avbrøt landingen og startet en ny innflyging. Da fartøysjefen begynte å stige og svinge til høyre, økte effektbehovet til halerotoren. Siden helikopteret sto i mer eller mindre samme posisjonen, oppsto fenomenet en gong til. For å ikke miste kontrollen på helikopteret, prøvde fartøysjefen fornuftig nok å sette helikopteret ned på bakken. Der veltet helikopteret på grunn av rotasjonen og det skrå terrenget. Fartøysjefen hadde valgt å operere helikopteret fra et nokså åpent landskap, men størrelsen på landingsplassen, strømledningen i sør og det skrånende jordet avgrenset manøvreringsfriheten. Havarikommisjonen meiner ulykken viser hvor viktig det er å ha landingsplasser som er godt egnet ved flere vindretninger, sier rapporten.

– Jeg hadde en avtale om å ta en flytur fredag kveld og skulle bare ta en liten runde med min eldste sønn da ulykken skjedde. Jeg hadde gjennomført landingsrunde og skulle sette helikopteret ned da halerotoren sviktet, forteller Ståle Veland til Strandbuen da ulykken skjedde.

Det som skjedde, var at plutselig mistet Veland styringen på flyet. Da var det fem-seks meter over bakken. Dette er noe helikopterpiloter vet at kan skje, og vet dermed hvordan de skal takle slike situasjoner for at helikopteret skal treffe bakken så mykt som mulig. Noe Veland må ha klart, så lenge de begge kunne krype uskadd ut av helikopteret.

– Faguttrykket som beskriver foranledningen til havariet er «tap av halerotorautoritet». Så får undersøkelser vise hva som er årsaken til det, forteller Veland.

Nå er altså konklusjonen klar.

Kommentarer til denne saken