Kjøper Tau-ferjer: Kan foreløpig ikke si hvor ferjene skal settes i trafikk

SOLGT: Tau-ferjene «Hardanger» og «Ryfylke» er solgt til Boreal. Arkivfoto

SOLGT: Tau-ferjene «Hardanger» og «Ryfylke» er solgt til Boreal. Arkivfoto

Boreal og Norled har blitt enige om å gjennomføre en større ferjetransaksjon. Hvor Tau-ferjene som Boreal nå kjøper av Norled skal brukes, er foreløpig usikkert.

DEL

Boreal kjøper de tre ferjene MF «Hardanger», MF «Ryfylke» og MF «Bjørnefjord» av Norled.

– Vi er glade for at vi har kommet i havn med denne transaksjonen. Boreal har vunnet flere nye ferjeanbud den siste tiden, og vi er et rederi i kraftig vekst. De tre ferjene vil utfylle flåten vår på en god måte, sier konsernleder Kjetil Førsvoll i Boreal i en pressemelding.

MF «Hardanger» og MF «Ryfylke» går i dag i trafikk i Stavanger–Tau-sambandet, som vil bli nedlagt når Ryfast-tunnelen åpner ved årsskiftet 2019/2020.

Om disse ferjene er aktuelle for privat ferjedrift i Høgsfjorden, er usikkert.

– Vi kan foreløpig ikke kommentere hvor ferjene skal settes i trafikk, forteller Jon Kristian Fadnes, kommunikasjonsrådgiver i Boreal, til Strandbuen.

Søsterskipene MF «Hardanger» og MF «Ryfylke» er bygget i 2013, og er pendelferjer som er like hensiktsmessige for bruk i begge fartsretninger. Ferjene har plass til 550 passasjerer og kapasitet til 165 personbiler.

Boreal ønsker etter overtakelsen å bygge disse to ferjene om til batteridrift.

– Norled er svært glad for at disse tre ferjene nå får et langt og godt liv videre under nytt rederiflagg, og transaksjonen viser at norske rederier er opptatte av å sikre gjenbruk og effektiv flåteutnyttelse, sier viseadministrerende direktør Lars Jacob Engelsen i Norled i pressemeldingen.

I tillegg til kjøpet av de tre ferjene fra Norled har Boreal fem el-fartøy under bygging. Flåteutvidelsen gjøres i samband med oppstart av nye kontrakter i perioden 2019-2020.

Artikkeltags