(Nettavisen): I går og i dag, torsdag, gir butikkjeden hele 50 prosent avslag på all frukt og grønt om man bruker Æ-appen. Det har ført til en tredobling av salget, ifølge Rema 1000.

Nå er det mulig å få kjøpt en full handlepose med frukt og grønt for under hundrelappen.

Se alle varene Nettavisen fikk kjøpt for 99,- lenger ned.

Men kampanjen får ikke bare applaus.

– Jeg tror ikke de gjør dette for å være hyggelige eller av idealistiske årsaker og et brennende ønske om å få en sunnere befolkning, sier Fagdirektør i Forbrukerrådet, Olav Kasland.

Dårlig konkurranse

– Isolert sett er det bra med gode priser på frukt og grønt, sier Kasland i Forbrukerrådet.

Han mener det er viktig å vite at butikken ikke lager slike kampanjer av idealistiske årsaker.

– De gjør det fordi det er lønnsomt. Når de har slike tilbud så vil de ha flere folk inn i butikken og de vil tjene på hele handlekurven og alle de andre varene du også plukker med deg, sier Kasland.

Forbrukerrådet mener også det er for svak konkurranse i frukt- og grønt-markedet. Han peker på at den store leverandøren Bama i stor grad er eid av de store butikkjedene.

Rives vekk

Tilbudet har ført til at varene rives vekk, og butikkene må kontinuerlig etterfylle med frukt og grønt for å sikre at det ikke blir tomt.

– I går hadde vi en volumøkning på over 300 prosent sammenlignet med snittsalget av frukt og grønt på onsdager så langt i år, sier salgs- og markedsdirektør i Rema 1000, Pia Mellbye til Nettavisen.

– Noen av varene vi solgte ekstra mye av var for eksempel bær, hvor vi så en volumøkning på nesten 900 prosent, eller med andre ord en ni-dobling, sier Mellbye.

Butikksjef hos Rema 1000 i Torggata, Freddy Ajer, sier pågangen er stor.

– Vi merker ekstra stor pågang i butikken med denne kampanjen. Folk plukker med seg mye frukt og grønt, men også andre varer, sier Ajer.

Ajer sier kampanjen er positiv for omsetningen i hele butikken.

– Vi ser at omsetningen for hele butikken var 20 prosent høyere i går enn samme dag for et år siden, sier han.

Ajer lover at de har nok frukt og grønt på lager, så det skal ikke være noen fare for at de går tom.

Pris er viktig

– Alle har dårligere råd og folk er prisbevisste. Er det billigere så er det lettere å kjøpe mer. Jeg tror pris har svært mye å si, sier klinisk ernæringsfysiolog hos Bramat.no, Cathrine Borchsenius.

Hun synes det er veldig bra at Rema 1000 har en stor priskampanje på frukt og grønt.

– Jeg håper de andre kjedene også blir inspirert til å ha gode tilbud på frukt og grønt, sier hun.

Hun har likevel ikke tro på at vi kommer til å se jevnlige og store priskampanjer på frukt og grønt, slik man gjerne ser på sjokolade og godteri.

– Jeg tror vel ikke helt på at det blir priskrig, det er for godt til å være sant. Men jeg håper jo det kan komme, vi trenger å spise mer frukt og grønt.

Full pose for 99,-

Nettavisen handlet en full pose med frukt og grønt for 98,88 kroner. Med Æ-appen er det altså halv pris. Vi handlet også en tilsvarende pose hos Kiwi, her kom prislappen på 175,03 etter at vi hadde trukket fra rabatten på 15 prosent for Kiwi pluss.

Kiwi har fått muligheten, men har ikke ønsket å kommentere denne saken.

Vare Pris Pris etter rabatt
Paprika, 0,26 kg 23,01 11,51
Miniplommetomat, 0,25 kg 17,90 8,95
Druer, røde, 0,5 kg 36,90 18,45
Gulrot i beger, 0,75 kg 28,90 14,45
Brokkoli, stk 17,90 8,95
Bananer, 0,93 kg (fem stk.) 21,34 10,67
Appelsin, 0,99 kg (tre stk.) 29,72 14,86
Epler, røde, 0,43 kg (fire stk.) 12,74 6,37
Tomat, løsvekt, 0,16 (to stk) 9,34 4,67
SUM 197,75 98,88