Gå til sidens hovedinnhold

«Identiteten vår ligger der klart som dagen, det er bare å se på tallene»

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

1. oktober 2019 skrev Elin Moen Karlsen «Identitet: kva er det eigentleg me leitar etter?». Hun var inne på noe. Identitet er noe man har, ikke noe man leter etter. Strand kommune har en identitet, men det er ikke nødvendigvis den som skisseres i artikkelen.

Strand kommune, særlig Jørpeland, var bygget opp rundt Stålverket. På topp i 1970 var det ansatt 1.159 mennesker der. Da bodde det 6.882 mennesker i Strand. Det vil si at 17 prosent av befolkningen var ansatte i en og samme bedrift. I dag er det cirka 70 ansatte. Det utgjør 0,6 prosent av befolkningen.

Les også

Identitet: Kva er det eigentleg me leitar etter?

Les også

Kven vil me vera?

Les også

Gje meg ein identitet!

Disse tallene taler for seg selv. Stålverket har en lang historie, en historie mange er stolte av og som vi bør fortsette å være stolte av. Stålverket har selvfølgelig også sin plass i bybildet idag. Historien er viktig å forstå, nettopp fordi den har vært med på å forme nåtiden. Vi må forstå hvor vi kom fra for å forstå de utfordringene vi står oppi idag.

I dag trenger Strand kommune flere innbyggere, identiteten vår kan være en del av løsningen. Innbyggerne i Strand liker å være ute. De går, sykler, løper, skøyter og går på ski som aldri før. Når vi er ute liker vi å ta bilder. Selvfølgelig gjør vi det. Strand kommune er et utrolig fotogent sted, som vi ønsker å dele med andre.

Les også

«En gang var det over tusen arbeidere på Stålverket. Nå er det heldigvis noen arbeidskamerater som jobber der igjen»

Det er så mange turmuligheter med utsikt over havet at man nesten ikke vet hvilke sti man skal begynne med. 300.000 mennesker velger å reise til Preikestolen hvert år. Slikt blir det mye data av. Det er det fine med at folk tar bilder på tur og vil dele opplevelsene sine.

Identiteten vår ligger der klart som dagen, det er bare å se på tallene. Her er et knippe utvalgte hashtags fra Instagram: #preikestolen (210.000 innlegg), #lysefjorden (71.000 innlegg), #ryfylke (77.000 innlegg), #jørpeland (25.000 innlegg).

Les også

Preikestolen og Lysefjorden i ein av verdas største spelseriar: – Noreg er litt «hot» no

Les også

Marcus skal gå til Kjortåsen på direkten: – Vi skal nyte solnedgangen og utsikten på toppen

Hvis man ser på de mest populære innleggene under den mest populære hashtaggen (#preikestolen), har noen innlegg flere enn 100.000 likes og enda flere visninger. Det er en helt ekstrem eksponering på 1. innlegg, på en kanal. Det tas ikke høyde for Facebook, Snapchat, TikTok for å nevne andre. Identitet er et sammensatt og komplisert tema, men handler også om hvordan andre ser oss.

Les også

Kan dette bli et populært turmål?

Når vi deler et bilde tatt i Strand kommune lager vi i prinsippet reklame for vårt hjem. Og det funker. Strandbuen melder om fulle parkeringsplasser og trafikkproblemer annenhver finværsdag. Stavangerfolket har selvfølgelig ikke lyst til å gå glipp av moroa. Det er tydelig hvilken identitet vi har. Det er en identitet som forener. En identitet som skaper tilhørighet. En identitet som har vært her mye lenger enn Jørpeland og som fortsatt vil være her lenge etter vi er borte.

Identiteten er naturen vår. En identitet som har vist seg å være samlende i en tid hvor vi har blitt splittet opp i kohorter og karantener. Naturen vår er fortsatt fri, og naturen vår er fortsatt for alle.

Les også

Snø, sol og skiføre fører til parkeringskaos i Dalen på Jørpeland

Les også

Tok opp mangelen på parkeringsplasser til turgåere. Vil markedsføre sentrumsnære turer

Derfor er det viktigere enn noen gang at vi tar vare på identitet vår. Selvsagt skal vi bruke naturen, men vi må gjøre det på en skånsom og bærekraftig måte. Vi kan utbedre eller bygge bærekraftige stier som tåler allslags vær. Vi kan tilrettelegge for økt trafikk, og vi kan konsentrere trafikken på noen utvalgte steder som tåler det. Eksempelvis Jørpelandsholmen, det nye stisenteret i Dalen eller den utbedrede stien til Preikestolen.

La oss satse på identiteten vår på en bærekraftig måte og vise fram Strand fra sin beste side. Vi deler bilder i sosiale medier. La oss satse på, og dele, opplevelsene også!

Les også

Preikestolen med i trailer

Les også

– Vil bety veldig mye

Kommentarer til denne saken