Gå til sidens hovedinnhold

Krever nye svar om kaileien Boreal må betale på Høgsfjorden

Samferdselsutvalget i fylkeskommunen møtes onsdag. Der stiller Frp nye spørsmål rundt kaileien for bruk av fylkeskommunale kaier.

For abonnenter
(Sandnesposten)

Diskusjonen rundt kaileien fylkeskommunen har bestemt at kommersielle aktører må betale forn drift og vedlikehold når det kommer til bruk av fylkeskommunale kaier, kommer igjen opp som et tema når samferdselsutvalget møtes onsdag.

Dette er vedtaket fra 13.06.2017 hvor fylkeskommunen fattet sin beslutning:

«Eventuelle kommersielle ferje/båttilbud som skal benytte kaiene i fylkeskommunalt eie, skal pålegges anløpsavgift til dekning av kostnadene til drift og vedlikehold»

Motstanderne mot kaileien har lenge hevdet at det finnes andre kommersielle aktører som benytter fylkeskommunale kaier, men det avkrefter Joachim Weisser i seksjon for transport og mobilitet.

– Det finnes kun to kommersielle aktører som benytter fylkeskommunale kaier, og det er Høgsfjordsambandet og Turistferge, sier Weisser til Sandnesposten.

I et intervju Weisser har gjort med Strandbuen hevder avisen at Weisser sier det kun er kommersielle aktører som frakter biler, og ikke aktørene som frakter kun passasjerer, som skal betale kaileie.

– Er du sitert riktig, eller finnes det et nytt vedtak som eventuelt presiserer at det kun skal gjelde for ferjer som frakter biler?

– Jeg tenker spørsmålet er besvart. Det finnes kun to kommersielle aktører som benytter fylkeskommunale kaier, sier Weisser.

Boreals regning for kaileie er på tre millioner kroner i året.

Stiller spørsmål

For å få de nøyaktige svarene, stiller Frp fire spørsmål til fylkeskommunen i et møte i samferdselsutvalget.

1. – Hvilke kaier eier fylkeskommunen?

2. – Hvilke samband er det i dag som betaler leie?

3. – Hvor mye har Rogaland fylkeskommune hatt i inntekter så langt i år fordelt på de ulike sambandene?

4. – Hva er tilsvarende kaileie for 2019?

The Fjords DA vil ikke betale

The Fjords DA vil heller ikke betale kaileie. Årsaken er ifølge Strandbuen at de ikke har ønsket å inngå avtalen som den er utformet. Administrerende direktør John Vonli sier til avisen at avtalen ikke reflekterer årets sesong med koronakrise og færre turister.

The Fjords DA er for øvrig 50 prosent Fjord 1, som er de eneste som har gitt tilsvar når det gjelder høringen vedrørende endringene Boreal har gjort i sitt rutenett på Høgsfjorden.

– Når tar fylkeskommunen sin beslutning vedrørende om Boreal endringer skal aksepteres eller ikke, og hvor står saken med The Fjords/Fjord 1?

– Når det gjelder kaileie for The Fjords, er vi i en prosess og har ikke konkludert. Det samme gjelder Boreal og endringer de ha gjort i forbindelse med rutetilbudet, sier Joachim Weisser.

Kommentarer til denne saken