Norled får nye eiere

NORLED-SALG: Styreleder i Norled, Ingvald Løyning, og majoritetseier Yuhong Hermansen har tro på at Norled vil vokse og utvikle seg videre med nye eiere.

NORLED-SALG: Styreleder i Norled, Ingvald Løyning, og majoritetseier Yuhong Hermansen har tro på at Norled vil vokse og utvikle seg videre med nye eiere. Foto:

Det familieeide selskapet Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD) har inngått avtale om salg av sine aksjer i Norled til et selskap bestående av det nordiske infrastrukturfondet CapMan Infra og det canadiske selskapet CBRE Caledon Capital Management.

DEL

Norled at de er et av landets største ferje- og hurtigbåtrederier. Selskapet har mer enn 1.000 ansatte og omsetter for over 2 milliarder kroner. I 2018 ble Norleds årsresultat på rundt 180 millioner kroner.

– Norled har gjennom de siste årene gjort betydelige forbedringer på mange områder. Selskapet har lykkes med å kombinere god og stabil drift med nyvinninger på anbudssiden og rekordsterke økonomiske resultater. Samtidig har Norled utvilsomt befestet og forsterket sin pioner-rolle i det grønne skiftet innen maritim næring: Først lanserte Norled ferja «Ampere», alle batteriferjers mor, og i 2021 vil Norled lansere et nytt ikon gjennom den kommende hydrogenferja., sier styreleder i Norled, Ingvald Løyning i en pressemelding.

Han legger til at Norled nå står ved et veiskille.

– Norled har i dag en ordrereserve på 17 milliarder kroner, og har besluttet å bygge nye fartøyer for 2,4 milliarder kroner. Å vokse og lykkes med så mye nytt innenfor teknologi og investeringer er samtidig krevende for en familieeid virksomhet. Nå trenger selskapet å få tilført den nødvendige finansielle løfteevnen som skal til for at Norled kan vokse og utvikle seg videre til nestefase og mot mye mål, sier Ingvald Løyning.

– Jeg er glad for at CapMan Infra og CBRE Caledon, som solide og profesjonelle eiere, skal utvikle Norled videre i tråd med selskapets forretningsplan og investeringsplaner. Denne avtalen kommer på en tid da norsk ferje- og hurtigbåtindustri investerer betydelig i ny, miljøvennlig teknologi. Norleds dedikerte medarbeidere har i flere år bevist sin evne til å være og forbli pionerer i det grønne skiftet innen sektoren, og jeg er sikker på at Norled med disse nye eierne vil fortsette sin positive utvikling og blomstre også i årene som kommer, sier Yuhong Hermansen, majoritetseier og styreleder i Det Stavangerske Dampskibsselskab.

– Den norske ferjeindustrien er en kritisk del av landets transportinfrastruktur. Vi tror at med det grønne skiftet i bransjen vil sjøtransport i enda sterkere grad fremstå som en bærekraftig løsning både for transport mellom regioner, pendlere og fritidsreisende, samtidig som det skaper arbeidsplasser og økonomisk vekst. Vi er imponert over Norleds ledelse og ansatte og ser fram til å fortsette den vellykkede reisen sammen for å ytterligere forbedre virksomheten til fordel for selskapets kunder, ansatte og lokalsamfunn, sier Ville Poukka, administrerende partner hos CapMan Infra.

Gjennom salget overføres 100 prosent av aksjene i Norled AS fra DSD til CapMan Infra og CBRE Caledon. Hvor mye de nye eierne må betale for kjøpet av Norled, er foreløpig ukjent.

– Partene er enige om at størrelsen på vederlaget er konfidensiell, heter det i pressemeldingen. I følge nettstedet Sysla skal kjøpesummen ligge på rundt to milliarder kroner.

Artikkeltags