Åpningen av hele Ryfast: Planen er 30. mars

ÅPNING: Hele Ryfast, inkludert Hundvågtunnelen, blir trolig åpnet 30. mars.

ÅPNING: Hele Ryfast, inkludert Hundvågtunnelen, blir trolig åpnet 30. mars.

I en pressemelding fra Samferdselsdepartementet heter det at hele Ryfast etter planen åpnes for trafikk 30. mars.

DEL

Fredag la Samferdselsdepartementet fram en proposisjon for Stortinget om bompengetakster i Ryfast-prosjektet. Departementet har godkjent Ryfast-takstene, slik de er vedtatt lokalt.

Det betyr 140 kroner for kjøretøy under 3,5 tonn og 420 kroner for kjøretøy over 3,5 tonn. I Hundvågtunnelen følger en anbefalingene fra Statens vegvesen. Der skal det koste 28 kroner for kjøretøy under 3,5 tonn og 76 kroner for kjøretøy over 3,5 tonn.

Alle kjøretøy under 3,5 tonn som benytter bombrikke får 20 prosent rabatt på takstene. I tillegg får nullutslippskjøretøy 50 prosent rabatt.

I Ryfylketunnelen vil man ikke betale for mer enn 40 passeringer i en kalendermåned. I Hundvågtunnelen vil 75 passeringer være taket.

En bilist med bombrikke vil altså betale 112 kroner i Ryfylketunnelen, mens en elbil med bombrikke vil betale 56 kroner per passering. Taksten for å kjøre gjennom hele Ryfast med autopassbrikke blir 134 kr.

– Når hele Ryfast i Rogaland etter planen åpnes for trafikk 30. mars, vil en svært viktig veistrekning for befolkningen i Rogaland endelig være klar etter at Stortinget vedtok utbyggingen i juni 2012. Veien finansieres delvis med bompenger, og ved oppstart vil takstene være lavere enn vanlig i slike veiprosjekter. Dette er i tråd med ønskene fra lokale myndigheter. Takstene skal bli vurdert på nytt i mars 2021, ett år etter at innkrevingen er igangsatt, heter det videre i pressemeldingen.

Etter planen skal det kreves inn bompenger i 20 år. Hvis de lave takstene fører til at det vil ta lenger tid, vil takstene kunne settes opp når de skal vurderes igjen om ett år.

Fram til åpningen av Hundvågtunnelen er det gratis å kjøre gjennom Ryfylketunnelen.

Åpningen blir den offisielle åpningen av Ryfast, og det vil bli markert med snorklipping mellom Ryfylke- og Hundvågtunnelen på Hundvåg nord.

– Vi er glade for at åpningsdatoen nå er klar, og vi er stolte av å åpne et av landets mest kompliserte tunnelsystemer, sier Gunnar Eiterjord, prosjektleder i Statens vegvesen.

Alle elektroniske varslingssystemer har de siste månedene blitt testet med gode resultater, men det gjenstår fortsatt litt testing før tunnelene kan åpnes. Videre har nødetatene gjennomført de øvelsene som er nødvendig for at de skal håndtere hendelser. Den siste testen som skal gjennomføres er at tunnelene skal stå i en måned uten trafikk og pågående arbeid, opplyser Statens vegvesen.

– For at tunnelene skal få den endelige sikkerhets godkjenningen må de stabilitetstestes, dette for å sjekke at sikkerhetsfunksjonene og alarmer fungerer som de skal. Men går alt etter planen ser vi fram til 30. mars og at trafikantene kan ta i bruk et nytt og forbedret transportsystem i Stavanger, sier Eiterjord.

Artikkeltags