Sammen med Amedia og Sparebankstiftelsen DNB deler Strandbuen ut 200.000 kroner til lag og foreninger i vårt område.
– Det er viktig for oss å bidra til å skape gode lokalsamfunn. Vi ønsker å speile og utvikle lokal kultur og identitet og være en viktig og positiv kraft i utviklingen av det som skjer i vårt område. Derfor gjentar vi fjorårets tiltak. Med den situasjonen vi har hatt det siste året, oppleves det som ekstra meningsfullt å kunne bidra med støtte til aktiviteter for barn og unge, mener ansvarlig redaktør Jens Bjørheim i Strandbuen.
– Journalistikken og samfunnsoppdraget er vår forretningsidé. Strandbuen skal gi folk kunnskap og innsikt, gi dem mulighet til å følge det som skjer i og rundt seg, delta i debatten og engasjere seg i sitt nærmiljø. Stadig flere oppdager verdien av journalistikken og tegner seg som abonnenter. Det er vi takknemlige for, sier Bjørheim.

Tomine jublar for pengegåva frå Strandbuen til Bygda 4H: – Nå kan me endeleg kjøpa telt
Pengestøtten fra Strandbuen inngår i en ordning som omfatter 76 aviser eid av Amedia-konsernet. Til sammen skal det deles ut 25 millioner kroner i støtte til åpne aktivitets- og fritidstilbud og annen ideell virksomhet i regi av lokale lag og foreninger i de kommunene som avisene dekker.
Utdelingen skjer i samarbeid med Sparebankstiftelsen DNB, som for fem år siden kjøpte Amedia og opprettet Amediastiftelsen for å ivareta eierskapet. Utlysningen av 25 millioner kroner i støtte skjer i tråd med formålet til Amediastiftelsen: «Eie norske aviser og tilknyttet virksomhet. Virksomhet som eies skal drives på forretningsmessig grunnlag. Stiftelsen kan bruke av sitt overskudd til å gi bidrag til allmennyttige formål».

Amedias lokalaviser deler ut 25 millioner kroner: – Jeg håper vi får inn mange søknader
– Søknadsfristen er 4. mai. Deretter skal en lokal jury bestemme hvilke tiltak som skal tildeles midler. Offentliggjøringen skjer 1. juni, forteller Jens Bjørheim.
Søknader kan bare leveres gjennom denne søknadsportalen.
Kommentarer til denne saken